Posts tonen met het label Mestactieplan. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Mestactieplan. Alle posts tonen

In Vlaanderen is de uitrijperiode voor dierlijke mest verlengd.

De Vlaamse minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur, Joke Schauvliege, staat akkerbouwers en veehouders toe om tot 11 september mest uit te rijden, in plaats van tot 1 september. Door de natte weersomstandigheden konden boeren niet eerder mest uitrijden.

De mogelijkheid om later mest uit te rijden geldt alleen voor graan- en vlasstoppelland in de Zand-leemstreek en de Leemstreek van de provincies West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, Limburg en Vlaams-Brabant.

Er mag niet meer dan 100 kg stikstof per hectare op het land gebracht worden en na bemesten moet verplicht een groenbemester of wintergraan worden ingezaaid.

De milieuorganisatie Bond Beter Leefmilieu is negatief over de verlengde bemestingsperiode. "Het bemesten van akkers na de oogst heeft weinig of geen landbouwkundige waarde." Dit staat volgens de milieuorganisatie ook in het bemestingsadvies van de Mestbank. Het later uitrijden van dierlijke mest mag alleen als daarna een groenbemester of wintergraan wordt ingezaaid.

Vanthemsche ontevreden met nieuw ontwerp mestactieplan

In april dit jaar toonden Boerenbond en ABS zich verontwaardigd over het gebrek aan overleg bij de start van de onderhandelingen met Europa over een nieuw Vlaams mestbeleid. Deze week bezorgde minister Schauvliege de landbouworganisaties een aangepast voorstel. Boerenbond-voorzitter Piet Vanthemsche is niet overtuigd omdat het voorstel nog onvoldoende rekening houdt met de suggesties van de landbouworganisaties.

De Vlaamse overheid deed in de ontwerpfase van het nieuwe mestactieplan enkele tussenkomsten bij Europa zonder de landbouworganisaties te kennen. Het nieuwe voorstel is het resultaat van overleg met de landbouworganisaties dat werd opgestart na die gemiste start begin dit jaar."De landbouworganisaties hebben zich constructief opgesteld, maar worden niet altijd erkend als volwaardige gesprekspartner in de discussie”, zegt Vanthemsche daarover in het ledenblad Boer&Tuinder.
"De landbouworganisaties strijden om de belangen van de land- en tuinbouw te verdedigen, maar we doen dat steeds in de wetenschap dat de waterkwaliteit verder moet verbeteren." Vanthemsche betreurt daarom dat de Mestbank landbouwers lijkt te beschouwen als fraudeurs of tenminste als potentiĆ«le fraudeurs.
"De sector neemt zijn verantwoordelijkheid", aldus Vanthemsche, "maar vraagt ook respect voor de inspanningen die boeren leveren en oog voor de leefbaarheid van landbouwbedrijven." Vanthemsche roept minister van Leefmilieu Schauvliege en minister van Landbouw Kris Peeters op om gezamenlijk hun schouders onder dit dossier te zetten en een voor de landbouwsector gezonde oplossing bij Europa te verdedigen.
 
bron Boer&Tuinder